1396/03/08 13:56


32431
تاریخ انتشار: 1395/08/04 00:31
بنابر اظهارات کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، شاید برخی از عوامل این شبکه به اقداماتی که انجام می‌دادند، آگاه نبودند، اما بالاخره فعالیت‌هایی داشتند و حتی هجمه علیه برخی نهادها را در دستور کار خود داشتند.
عادل نوروزیان/
 
 تجربیات چند سال اخیر نشان داده است که دشمن همواره در برهه های حساس بویژه در زمان انتخابات برای تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی توجه ویژه و دوچندانی به رسانه ها و خبرنگاران می نماید و از انواع و اقسام ابزارها نظیر تهدید یا تطمیع برای سوءاستفاده از این قشر فرهیخته استفاده می کند.
 
 
مصداق بارز این ادعا آغاز به کار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از روز ۲۵ دی ۱۳۸۷ یعنی 5 ماه قبل از انتخابات سال 88 می باشد، موضوعی که به نظر کارشناسان به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و زمان تکمیل برنامه‌ای که غربی‌ها از سالها پیش برای براندازی در ایران آماده کرده بودند، اتفاق افتاد.
 
 
در این شرایط افرادی نیز یافت می شوند که اغلب به دلیل ناآگاهی نسبت به این حربه های دشمنان قسم خورده نظام مرحله به مرحله جذب سرویس های جاسوسی و گروهک های معاند نظام می شوند و تا جایی پیش می روند که دیگر راه بازگشتی برای آنها باقی نمی ماند. البته با توجه به اینکه این اقدامات و ارتباط گیری ها در تمام موارد از مراحل ابتدایی مورد رصد نهاد های امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد، در موارد نیاز و بنا به تشخیص با اقدام نهادهای نظارتی از غرق شدن آنها در این منجلاب جلوگیری می شود.
 
 
در تایید این ادعا می توان به انتشار خبر دستگیری اعضای یک شبکه گسترده نفوذ در رسانه های کشور توسط سازمان اطلاعات سپاه اشاره کرد. شبکه ای که مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای داخل کشور را جذب و با هدایت سرویس های اطلاعاتی غرب در راستای ادراک‌سازی و اولویت‌سازی برای افکار عمومی گام بر می داشت.
 
 
بنابر اظهارات کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، شاید برخی از عوامل این شبکه به اقداماتی که انجام می‌دادند، آگاه نبودند، اما بالاخره فعالیت‌هایی داشتند و حتی هجمه علیه برخی نهادها را در دستور کار خود داشتند. این شبکه در تلاش بود تا برخی خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به‌صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به‌صورت همسو و مشترک منتشر کنند.
 
 
یکی از روش های متداول برای جذب و ارتباط گیری با خبرنگاران از طریق شبکه های اجتماعی و تحت عناوین مختلفی نظیر خبرنگار آزاد، شهروند خبرنگار، فعال حقوق بشر، فعال محیط زیست و ... می باشد. هم اینک نیز با گسترش نفوذ اینترنت در جامعه و شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه برای انجام این اقدامات بیش از پیش مهیا شده است.
 
 
به عنوان مثال راه اندازی سایت "آژانس ایران خبر" توسط سازمان منافقین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 88 و 92 با هدف دسترسی به اطلاعات به روز از داخل کشور و جاسوسی در پوشش کار خبری می باشد. این سایت در برهه انتخابات از طریق ارسال ایمیل برای جوانان و خبرنگاران و ایجاد صفحات مختلف در فیس بوک اقدام به جذب عوامل خود در داخل ایران می نمود.
 
 
اهمیت این موضوع از آنجا مضاعف می شود که بنابر گفته مقامات ارشد امنیتی 17 سرویس اطلاعاتی با تمرکز بر استان خوزستان در حال فعالیت می باشند و برخی قرائن موجود در استان بویژه در برهه ناآرامی های سال 84 در خوزستان موید زمینه های مناسب ارتباط گیری سرویس های اطلاعاتی و گروهک ها با اصحاب رسانه استان می باشد.
 
 
با این تفاسیر در این بازه زمانی نیز که تنور انتخابات رفته رفته داغ تر می شود، از اصحاب رسانه به عنوان قشر فرهیخته جامعه انتظار می رود که با هوشیاری کامل نسبت به توطئه های دشمنان انقلاب، در مسیر اطلاع رسانی صحیح و کمک به برگزاری انتخاباتی پر شور در کشور همراهی و همکاری نمایند.